5 spôsobov, ako môže ESG pomôcť s obchodnou stratégiou pre rast

7. 1. 2025

Rastúce obavy zo zhoršovania životného prostredia, klimatických zmien a sociálnych otázok nútia spoločnosti integrovať udržateľnosť do svojich obchodných stratégií a stať sa tak zodpovednými firmami. Aplikácia ESG princípov do obchodných stratégií však nemusí byť len povinnosť, vo výsledku môže podporiť rast firmy a prilákať investície.

V prieskume KPMG Global Sustainability Reporting z roku 2022 zameranom na posun k ekologickejšiemu hospodárstvu sa uvádza, že viac ako 90 % najväčších svetových spoločností v súčasnosti vypracúva ESG správy. To potvrdzuje, že stále viac sa kladie dôraz na udržateľnosť. Posun sa však netýka len dodržiavania predpisov alebo firemnej zodpovednosti, ide aj o využitie ESG na podporu inovácií, prilákanie investícií a zabezpečenie konkurenčnej výhody. Keďže očakávania zainteresovaných strán a regulačné prostredie sa mení, firmy sa musia prispôsobiť a začleňovať ESG do svojich činností.

5 spôsobov, ako ESG podporí obchodný rast

  1. Priláka investorov a kapitál
    ESG môže podporiť rast firiem prilákaním investorov, ktorí sa čoraz viac zameriavajú na udržateľné a zodpovedné investície. Dokazuje to výskum Globálnej aliancie pre udržateľné investície (GSIA), ktorý zistil, že v roku 2020 dosiahli udržateľné investičné aktíva 35,3 bilióna USD. To predstavuje 36 % všetkých profesionálne spravovaných aktív na celom svete. Prudký nárast odráža rastúce preferencie investorov pre spoločnosti s dobrými výsledkami v oblasti ESG, od ktorých sa predpokladajú lepšie dlhodobé výnosy a nižšie riziká.
  2. Zvýši prevádzkovú efektívnosť
    Účinná integrácia ESG princípov môže viesť k výraznému zníženiu nákladov firmy. Uvádza sa to vo výskume spoločnosti McKinsey. Podľa jeho výsledkov ESG stratégie pomáhajú zmierniť prevádzkové náklady, napríklad náklady súvisiace so surovinami, vodou a uhlíkom, ktoré môžu ovplyvniť prevádzkový zisk až o 60 %. Spoločnosť McKinsey vo svojej analýze zaviedla metriku hodnotiacu spotrebovanú energiu, vodu a odpad v pomere k príjmom, pričom odhalila silnú koreláciu medzi efektívnosťou využívania zdrojov a finančnou výkonnosťou. Praktickým príkladom môžu byť aj opatrenia spoločnosti CRIF, ktorá zaviedla energeticky účinné technológie, zmodernizovala svoje kancelárie a znížila tak spotrebu elektrickej energie o 49 % a spotrebu plynu o 73 %.
  3. Posilní reputáciu značky a lojalitu zákazníkov
    Firmy so silným pôsobením v oblasti ESG môžu posilniť reputáciu svojej značky a podporiť lojalitu zákazníkov, pretože spotrebitelia sú stále viac sociálne a environmentálne uvedomelí. Štúdia spoločnosti Nielsen zistila, že 81 % globálnych spotrebiteľov má silný pocit, že spoločnosti by mali pomáhať zlepšovať životné prostredie.
  4. Zmierni riziká a zabezpečí súlad
    Integrácia ESG pomáha firmám identifikovať a zmierňovať riziká spojené s environmentálnymi predpismi, sociálnymi otázkami a zlyhaniami v riadení. Dodržiavanie ESG noriem môže zabrániť nákladným právnym problémom a zvýšiť odolnosť voči volatilite trhu. Napríklad spoločnosti, ktoré proaktívne znižujú emisie uhlíka, majú lepšiu pozíciu na prispôsobenie sa prísnym environmentálnym požiadavkám (napr. CBAM), čím sa vyhnú pokutám a narušeniu prevádzky.
  5. Zisk kontroly nad hodnotovým reťazcom
    Ak sú firmy iniciatívne v oblasti udržateľnosti, môžu získať lepšiu kontrolu nad dodávateľským reťazcom a efektívnejšie zapojiť zainteresované strany. Integráciou udržateľných postupov môžu tiež monitorovať a zlepšovať výkonnosť ESG v celom hodnotovom reťazci. Tento proaktívny prístup pomáha minimalizovať riziká súvisiace s dodržiavaním predpisov, nedostatkom zdrojov a sociálnymi konfliktmi. Spoločnosti s vysokým ESG hodnotením sú často vnímané ako spoľahlivejšie a transparentnejšie, čo vedie k posilneniu vzťahov s dodávateľmi, investormi a zákazníkmi. ESG hodnotenia sú benchmarkom na určenie výkonnosti, takže uľahčujú spoluprácu so zainteresovanými stranami, ktoré uprednostňujú udržateľnú prevádzku. Okrem toho vysoké ESG hodnotenia môžu viesť k lepším možnostiam financovania a nižším kapitálovým nákladom, čo tiež motivuje k zavádzaniu udržateľných postupov v celom dodávateľskom reťazci. Až 70 % respondentov očakáva, že klimatické zmeny budú mať v nasledujúcich troch rokoch významný vplyv na stratégie a prevádzku.

ESG je stratégia
Začlenenie ESG princípov do obchodných stratégií už nie je len o etickej zodpovednosti, je to strategický prístup, ktorý podporuje rast a zabezpečuje dlhodobý úspech. Vďaka prilákaniu investícií, zvýšeniu prevádzkovej efektívnosti, posilneniu reputácie značky, zmierneniu rizík a podpore inovácií umožňuje integrácia ESG firmám prosperovať v rýchlo sa meniacom svete. Zainteresované strany si čoraz viac cenia udržateľnosť, takže firmy s ESG princípmi integrovanými v stratégií budú lídrami pri budovaní prosperujúcej ekonomiky.